Diyabet ve Beslenme

Diyabetli Kişilerde Günlük Beslenme Nasıl Olmalıdır ?

Diyabette beslenme planlaması şu konuları içerir.

 
<ul>
<li>Sağlıklı besinler seçmek</li>
<li>Gerekli miktarlarda besin almak</li>
<li>Gerekli zamanda yemek</li>
</ul>
&nbsp;

Bu yapıldığında, diyabetin iyi bir şekilde kontrol altına alınmasında önemli bir yol alınmış olur.

&nbsp;

Kendisini iyi ve sağlıklı hissetmek isteyen her birey dengeli beslenmelidir. Bu diyabetli olanlar içinde geçerli bir kuraldır.

Vücut için gerekli olan miktarlarda karbonhidrat, protein, yağ, vitamin ve mineral sağlayacak besinler seçilmelidir.

<strong>GEREKSİNİM DUYULAN KALORİ MİKTARI KİŞİYE ÖZELDİR.</strong>

&nbsp;

Kan şekeri düzeylerini normal veya normale yakın tutmak amacıyla gerekenden az yemek iyi bir fikir değildir.

Yiyecekleri vücudun ihtiyacı olan miktarda yiyerek kan şekerinin aşırı yükselmesini ve düşmesini önlemek sağlığımız için daha faydalı olacaktır.

<strong>Diyabetli bireylerde hipogliseminin önlenmesi için; </strong><strong>3 ANA, 3 ARA ÖĞÜN ŞEKLİNDE beslenilmesi gerekir.</strong>

İnsülin kullanma zamanı ve öğün saatleri ayarlanmalıdır.

Aksi takdirde insülin faydalı olmaktan çıkıp zarar verici bir duruma gelebilir.

Ana öğün ile ara öğün arasında 2.5-3 saatlik ara olmalıdır.

Uzun aralıklarla düzensiz beslenmek hipo ve hiper glisemiye (kan şekerinin aşırı düşmesine ve aşırı yükselmesine) yol açar.
<ul>
<li>Bu nedenle oruç tutmak, bir veya birkaç öğün atlamaktan kaçınmak gerekir.</li>
<li>Yiyeceklerinizi önerilen miktarlardan fazla yemeniz kan şekerinizin <strong><u>yükselmesine.</u></strong></li>
<li>Az yemeniz ise kan şekerinizin <strong><u>düşmesine</u></strong> neden olur.</li>
<li>Yemeklerin miktarı kadar, tüketildiği <strong><u>zaman</u> </strong>da büyük önem taşır.</li>
</ul>

Pose Nedir ?

POSA, yiyeceklerin sindirilmeyen kısmıdır.

<strong><u>Posadan zengin yiyecekler;</u></strong>
<ul>
<li>Kan şekerini yavaş yükseltir,</li>
<li>İnsülin ihtiyacını azaltır,</li>
<li>Tokluk hissinin oluşmasını sağlayarak ağırlık kontrolüne yardımcı olur,</li>
<li>Barsak çalışmasını düzenler,</li>
<li>Kanda yağların yükselmesini önler.</li>
</ul>
&nbsp;

<strong>DİYETTEKİ POSA MİKTARI NASIL ARTIRILIR ?</strong>
<ul>
<li>Pirinç yerine bulgur tercih edilmeli,</li>
<li>Meyve suyu yerine meyve yenilmeli,</li>
<li>Günde iki porsiyon sebze yemeği yenilmeli,</li>
<li>Öğünlerde salata tüketilmeli,</li>
<li>Kuru baklagiller sıklıkla tüketilmeli, (haftada 2-3 kez)</li>
<li>Kepekli ekmek yenilmeli.</li>
</ul>
&nbsp;
<ul>
<li><strong>Ortak bir diyabet diyeti oluşturulamaz.</strong></li>
</ul>
Standart bir diyabet diyeti yoktur,

<strong> </strong>
<ul>
<li><strong>Herkesin besin gereksinimleri farklıdır.</strong></li>
</ul>
Diyabet diyeti her diyabetliye uygulanabilir nitelikte olamaz.

<strong>Diyet kişiye özeldir.</strong>

Çünkü her diyabetli birey boy, kilo, yaş, meslek, kullandığı ilaç ve beslenme alışkanlıkları açısından birbirinden farklı özellikler taşımaktadır.

Diyabetin bulgularına, sosyoekonomik ve kültürel durumla ilgili beslenme alışkanlıklarına göre uygun biçimde diyet düzenlenirken <strong>yiyecek değişim listelerinden</strong> faydalanılır.
<ul>
<li>Bir diyabetliyi diyet uygulamaktan yıldıran en önemli sebep yiyeceklerinin tek düze olmasıdır.</li>
<li>Bunu önlemek için değişim listeleri hazırlanmıştır. Bu listeler arzu ettiğinizi yemenizde size yardımcı olacaktır.
<ul>
<li>Bu listeler enerji ve besin öğeleri değerleri birbirine denk olan besinlerin <strong>değişim</strong> adı altında aynı grupta toplanmasıyla oluşturulmuştur.</li>
</ul>
</li>
<li>Değişimler süt, et, ekmek, sebze, meyve, yağ, kurubaklagiller olmak üzere 7 ana grupta toplanmış olup, her bir grupta birbirinin yerine yenebilecek yiyeceklerin adı ortalama ölçüsü ve gram olarak miktarı belirlenmiştir.</li>
</ul>
Diyabetli her bir grup için kendisine önerilen değişim sayısını geçmemek koşuluyla bu listeden seçim yapılabilir.

<strong>DEĞİŞİM LİSTELERİ NELERDİR?</strong>

Ait olduğu grubun içindeki bir yiyecek yerine yenebilecek  yiyeceklerin neler olduğunun ve miktarlarının belirtildiği listelerdir.

<strong>YİYECEKLERİNİZİ AİT OLDUĞU BESİN GRUBUNUN İÇİNDEKİ BİR YİYECEK İLE DEĞİŞTİREBİLİRSİNİZ.</strong>

Besin Grupları

Besin Grupları

<ul>
<li>Diyabette şeker kullanılamayacağından şeker tadı veren fakat kan şekerini etkilemeyen tatlandırıcılar üretilmiştir.</li>
<li>Bunlar enerji içeren ve içermeyen olmak üzere ikiye ayrılır.</li>
</ul>
<strong> </strong>

<strong>ENERJİ İÇEREN</strong>
<ul>
<li>Früktoz(meyve şekeri)</li>
<li>Sorbitol(hazır gıdalarda)</li>
<li>Mannitol</li>
<li>Ksilitol</li>
</ul>
&nbsp;

<strong>ENERJİ İÇERMEYEN</strong>
<ul>
<li>Aspartam (sanpa, candarel, diyettat)</li>
<li>Sakkarin (sakkarin, hermesetas)</li>
<li>Siklamat</li>
<li>Asesulfame-K</li>
</ul>
&nbsp;

tatlandırıcılar olarak ikiye ayrılırlar.
<ul>
<li>Enerji içeren tatlandırıcılar, belli miktarın üzerinde tüketildiğinde kan şekerini yükseltirler. Bu nedenle sınırlı tüketilmelidir.</li>
<li>Tatlandırıcıların cinsine göre günlük en fazla kullanılabilecek miktarları farklıdır.</li>
<li>Enerji içermeyen tatlandırıcıların tat kaybını önlemek için yiyeceğe pişirildikten sonra eklenmesi önerilir.</li>
</ul>
FRUKTOZ meyvelerde bulunur. Sükroza (çay şekeri) göre daha yavaş emilir. Diyabetik diyetlerde kontrollü kullanılması gerekir.  Fırında pişirilecek kek, kurabiye vs. gibi yiyeceklerde güvenli olarak kullanılabilir.

SORBİTOLÜN, fazla miktarlarda alınması halinde (yaklaşık 30 gr-gün) ishale neden olur.

Sükroz ve furuktoz gibi enerji değeri olanlar sakız, dondurma ve çikolata üretiminde kullanılır ve diyet programı içinde yer almaları halinde enerji değerleri göz önüne alınmalıdır.

Beslenme programınızda şeker ve şekerli yiyeceklerin yer almaması nedeniyle, bu isteklerinizi karşılamak amacıyla piyasadaki diyet ürünlerine YÖNELMEYİNİZ.

<strong>DİYET ÜRÜNLERİNİ HİÇBİR GIDADAN KISITLAMA YAPMADAN YİYEBİLECEĞİNİZ GIDALAR OLARAK DÜŞÜNMEYİNİZ.</strong>

&nbsp;

&nbsp;

Sağlıklı ve verimli bir yaşam sürdürebilmeniz için ve bu yaşam süresince diyabetin yaratabileceği olumsuzluklardan etkilenmemeniz için aşağıdaki noktalara önem veriniz.

&nbsp;
<ul>
<li>Diyet(<strong>Sağlıklı beslenme</strong> )diyabette tedavinin temelidir.</li>
<li>Diyabet diyeti(<strong>sağlıklı beslenme programı</strong>) bireye özel hazırlanır.</li>
<li>Diyet programınızda(<strong>sağlıklı beslenme programınızda</strong>) sizin için önerilen yiyeceği, önerilen miktarda, önerilen zaman diliminde yiyiniz .</li>
<li>Diyetinizde (<strong>sağlıklı beslenme programınızda</strong>) posalı gıdalara yer veriniz.</li>
<li>Düzenli olarak egzersiz yapınız.</li>
<li>Yolculuklarda ve tatilde beslenme düzeninizi aksatmayınız.</li>
<li>Alkollü içeceklerden kaçınınız.</li>
</ul>
&nbsp;

Halk arasında söylenilen çeşitli ot ve sebzelerin sularının içilmesiyle <strong>DİYABETE SON</strong> sloganına inanmayınız.

<strong>HİÇBİR GIDANIN ŞEKERİ DÜŞÜRTÜCÜ ETKİSİ YOKTUR.</strong>

Yapay tatlandırıcılar Nelerdir ?

<ul>
<li>Diyabette şeker kullanılamayacağından şeker tadı veren fakat kan şekerini etkilemeyen tatlandırıcılar üretilmiştir.</li>
<li>Bunlar enerji içeren ve içermeyen olmak üzere ikiye ayrılır.</li>
</ul>
<strong> </strong>

<strong>ENERJİ İÇEREN</strong>
<ul>
<li>Früktoz(meyve şekeri)</li>
<li>Sorbitol(hazır gıdalarda)</li>
<li>Mannitol</li>
<li>Ksilitol</li>
</ul>
&nbsp;

<strong>ENERJİ İÇERMEYEN</strong>
<ul>
<li>Aspartam (sanpa, candarel, diyettat)</li>
<li>Sakkarin (sakkarin, hermesetas)</li>
<li>Siklamat</li>
<li>Asesulfame-K</li>
</ul>
&nbsp;

tatlandırıcılar olarak ikiye ayrılırlar.
<ul>
<li>Enerji içeren tatlandırıcılar, belli miktarın üzerinde tüketildiğinde kan şekerini yükseltirler. Bu nedenle sınırlı tüketilmelidir.</li>
<li>Tatlandırıcıların cinsine göre günlük en fazla kullanılabilecek miktarları farklıdır.</li>
<li>Enerji içermeyen tatlandırıcıların tat kaybını önlemek için yiyeceğe pişirildikten sonra eklenmesi önerilir.</li>
</ul>
FRUKTOZ meyvelerde bulunur. Sükroza (çay şekeri) göre daha yavaş emilir. Diyabetik diyetlerde kontrollü kullanılması gerekir.  Fırında pişirilecek kek, kurabiye vs. gibi yiyeceklerde güvenli olarak kullanılabilir.

SORBİTOLÜN, fazla miktarlarda alınması halinde (yaklaşık 30 gr-gün) ishale neden olur.

Sükroz ve furuktoz gibi enerji değeri olanlar sakız, dondurma ve çikolata üretiminde kullanılır ve diyet programı içinde yer almaları halinde enerji değerleri göz önüne alınmalıdır.

Beslenme programınızda şeker ve şekerli yiyeceklerin yer almaması nedeniyle, bu isteklerinizi karşılamak amacıyla piyasadaki diyet ürünlerine YÖNELMEYİNİZ.

<strong>DİYET ÜRÜNLERİNİ HİÇBİR GIDADAN KISITLAMA YAPMADAN YİYEBİLECEĞİNİZ GIDALAR OLARAK DÜŞÜNMEYİNİZ.</strong>

&nbsp;

&nbsp;

Sağlıklı ve verimli bir yaşam sürdürebilmeniz için ve bu yaşam süresince diyabetin yaratabileceği olumsuzluklardan etkilenmemeniz için aşağıdaki noktalara önem veriniz.

&nbsp;
<ul>
<li>Diyet(<strong>Sağlıklı beslenme</strong> )diyabette tedavinin temelidir.</li>
<li>Diyabet diyeti(<strong>sağlıklı beslenme programı</strong>) bireye özel hazırlanır.</li>
<li>Diyet programınızda(<strong>sağlıklı beslenme programınızda</strong>) sizin için önerilen yiyeceği, önerilen miktarda, önerilen zaman diliminde yiyiniz .</li>
<li>Diyetinizde (<strong>sağlıklı beslenme programınızda</strong>) posalı gıdalara yer veriniz.</li>
<li>Düzenli olarak egzersiz yapınız.</li>
<li>Yolculuklarda ve tatilde beslenme düzeninizi aksatmayınız.</li>
<li>Alkollü içeceklerden kaçınınız.</li>
</ul>
&nbsp;

Halk arasında söylenilen çeşitli ot ve sebzelerin sularının içilmesiyle <strong>DİYABETE SON</strong> sloganına inanmayınız.

<strong>HİÇBİR GIDANIN ŞEKERİ DÜŞÜRTÜCÜ ETKİSİ YOKTUR.</strong>

Diyabette Sağlıklı Beslenme Tedavisinin Amaçları Nelerdir ?

 

<ul>
<li>İnsüline ve ilaçlara olan gereksinimi azaltarak kan şekeri düzeyini normale yakın seviyede tutmak.</li>
<li>Hipo ve hiperglisemiyi önlemek.</li>
<li>İdeal vucut ağırlığını sağlamak.</li>
<li>Diabete bağlı oluşabilecek hastalıkları önlemek.</li>
<li>Yeterli ve dengeli beslenme alışkanlığı kazandırmak.</li>
<li>Yaşam süresini ve yaşam kalitesini yükseltmek.</li>
</ul>

 

Yeterli ve Dengeli Beslenme Nedir ?

<ul>
<li>Beslenme, açlık duygusunu bastırmak ya da canınızın istediği gibi yemek içmek değildir.</li>
<li>Vücudun büyümesi, yenilenmesi ve çalışması için gerekli olan besin öğelerinin yeterli miktarlarda alınması ve vücutta uygun şekilde kullanılması ile açıklanır.</li>
</ul>
<strong>Diyabetli bireylerin de yeterli ve dengeli beslenebilmesi için tüm besin öğelerinden önerilen miktarlarda alması gereklidir.</strong>

 

Diyabetli Bireylere Önerilmeyen Yiyecekler Nelerdir ?

<ul>
<li>Çay şekeri</li>
<li>Şeker ve şekerlemeler</li>
<li>Reçel, bal, pekmez</li>
<li>Çikolata, dondurma</li>
<li>Hazır meyve suları, meşrubatlar</li>
</ul>

Diyabetli Bireylere Önerilmeyen Yiyecekler Nelerdir ?

<ul>
<li>Çay</li>
<li>Kahve</li>
<li>Ihlamur</li>
<li>Bitkisel çaylar</li>
<li>Maden suyu</li>
</ul>

 

error: Content is protected !!