Diyabet ve Ayak

Diyabet Ayaklarımıza Zarar Verir mi ?

Ekran Resmi 2015-12-06 22.41.01

Diyabette sinirlerinizin harabiyetine bağlı olarak ayaklarınızda his kaybı olabilir. Ayaklarınız dokunduğu şeyi hissetmeyebilir.

Örneğin bir çivi, bir taş ayağınıza battığı halde hissetmeyebilirsiniz. Bunun sonucu ayak yaralanmalarınız olabilir. Yaralar büyüyebilir,  damarlarınızda da diyabete bağlı bozukluklar olduğunda ayaklardaki kan akımı azalır. Yaralar iyileşemez. Gangrene dönüşüp ayakların veya bacakların kesilmesine kadar giden kötü durumlar olabilir.

Diyabetin Ayaklarımıza Zarar Vermemesi İçin Ne Yapmalıyız ?

Ayaklarınızı her gün kontrol edin.

Ekran Resmi 2015-12-06 22.45.52

 

 

 

 

 

 

 

 

Ayak sırtına ve tabanlarınıza bakın. Tabanlarınızı rahat göremiyorsanız bir ayna kullanın.

Ayaklarınızda herhangi bir yara (sıyrık, çatlak), kızarıklık, sıcaklık, ağrı, şişlik veya biçim değişikliği olup olmadığına bakın.

Ayaklarınızı her gün tahriş etmeyen bir sabun ve ılık suyla yıkayın.

Ayaklarınızı, özellikle parmak aralarınızı iyice kurulayın. (Ayaklarınız ve özellikle ayak parmaklarınızın arası ıslak kalırsa mantar  hastalığının ortaya çıkışı kolaylaşacaktır.)

Her gün temiz çorap giyin. Pamuklu çorapları tercih edin.

Ekran Resmi 2015-12-06 22.47.16

 

 

 

 

 

 

 

 

Ayak tırnaklarınızın kesimine özen gösterin. Ayak tırnaklarınızı    banyodan sonra yumuşakken kesin.

Ayak tırnaklarınızı dümdüz kesin köşeleri daha derin almayın. (Tırnak köşelerini derin keserseniz tırnak batmaları olacak tırnak köşelerinde kolaylıkla yara açılacaktır.)

Ekran Resmi 2015-12-06 22.48.05

 

 

 

 

 

Tırnak kesimi çok önemlidir.

Ayaklarınızı her gün tahriş etmeyen bir sabun ve ılık suyla yıkayın.

Ayaklarınızdaki nasırları ya da sertleşmiş deri kısımlarını almak için kesici alet kullanmayın.

AYAKLARIMIZI KORUMALIYIZ

Ekran Resmi 2015-12-06 22.49.36

 

 

 

 

 

 

 

 

Asla çıplak ayakla yürümeyin.

Denizde, kumsalda, hatta evde dahi terlik-ayakkabı kullanın.

Ayakkabılarınızı giymeden mutlaka içini kontrol edin. (Ayakkabınızın içine taş, raptiye vs. girmiş olabilir ve siz fark etmeyebilirsiniz.)

Ayaklarınızdaki kan dolaşımını artırmak için ayak egzersizleri yapın.

Ayaklarınızı sıkmayan parmaklarınızın rahat edebileceği ayakkabılar giyin. Öne doğru sivrilen, yüksek topuklu ayakkabılardan kaçının.

Ekran Resmi 2015-12-06 22.50.37

 

 

 

 

Ayaklarınız için gerektiğinde taban koruyucuları kullanmanız gerektiğini unutmayın.

Yeni ayakkabı giydiğinizde ilk günler kısa süreli giyerek ayaklarınızın alışmasını sağlayın.

Kan şeker seviyenizin normal olmasına dikkat edin.

Ayaklarınızı ısıtmak için sıcak su şişeleri ısıtıcı petler veya diğer ısı kaynakları kullanmayın. (Ayaklarınızı yakabilirsiniz, his kusurunuz olduğu için de fark etmeyebilirsiniz.)

Ayaklarınızın topuk kısımlarında çatlaklar olmaması için özen    gösterin, yumuşatıcı veya vazelinli kremler kullanın.

Ayağınıza basmanız ve yürümeniz yaranın iyileşmesini geciktirecektir.

Ayağınızda yara olduğu zaman ayağınızın üzerine basmayın.

 

error: Content is protected !!